Je kunt het zo gek niet bedenken, of Patricia van Nuland (33) heeft het meegemaakt in haar vijftien jaar bij modeketen WE Fashion. Van een schorpioen die rondkroop tot een knappende waterleiding en beroemdheden… Al die ervaring brachten haar tot waar ze nu is. Als talent & development advisor van WE Fashion.
Bijbaantje
“Als zeventienjarige wandelde ik bij WE naar binnen voor een bijbaantje. Daarna ben ik nooit meer weggegaan. In de retail ontdek je skills die je van tevoren niet voor mogelijk had gehouden. Vroeger droomde ik van een carrière als modeontwerper, maar de retail heeft me laten inzien dat ik vooral sociaal heel goed kan presteren, zowel naar klanten als collega’s. Ik vind niks eng, stap overal op af en vraag om alles, wat me in zowel werk als privé enorm helpt. Mijn huidige rol als talent & development advisor is heel divers: soms ben ik bezig met recruitment, dan weer met training. Dat houdt me jong.”
Waardevol
“De bedrijfscultuur bij WE voelde meteen goed. Ik ben heel blij dat ik in de retail ben gebleven. Ik heb veel verschillende functies bij WE gehad. Als storemanager wilde ik zoveel mogelijk omzet genereren, en het geluid van rinkelende kassa’s gaf echt een fijn gevoel. Binnen het bedrijf kan je makkelijk doorgroeien. Iedereen staat open om je te helpen en dat maakt het werken hier nog waardevoller.”
Kennis
“Sommige mensen denken dat retail simpel is, maar achter elke outfit schuilt een wereld van kennis. Denk alleen al aan stoffen, materialen, pasvormen, social media, trends en vooral: het omgaan met verschillende mensen.”
Onvergetelijk
“Wat ik nooit zal vergeten: er kwam ooit een groep jongens naar de winkel, met een emotionele blik, omdat ze allemaal in hetzelfde witte pak wilden dragen voor de uitvaart van hun beste vriend. We belden alle WE-vestigingen af om te vragen of ze meerdere exemplaren van hetzelfde pak op voorraad hadden. Dat lukte. Daarna kwamen de jongens ons bedanken met een grote bos bloemen. Het raakte me enorm. Mensen komen niet alleen voor kleding naar de winkel. Je kunt ze bijstaan in de meest betekenisvolle momenten van hun leven.”
Schorpioen
“We hebben ooit een schorpioen in de winkel gehad, die per ongeluk met een levering uit het Verre Oosten was meegekomen. Er vloog ook een keer een duif naar binnen die we niet meer konden wegjagen. Een andere keer knapte er weer een leiding. Het water stroomde uit het plafond naar beneden, we moesten de winkel zelfs ontruimen. In dit vak is het nooit saai, ‘never a dull moment’. En dan heb je ook nog BN’ers zoals Armin van Buuren die langskomen – ik herkende hem zelfs niet. Ik zag klanten nerveus naar hem kijken, terwijl ik totaal niet doorhad wie hij was, en ik hem intussen advies gaf over de kortingen.”
Eerlijk
“Ik heb altijd eerlijk willen zijn. Stel dat iemand ’s avonds thuis een nieuwe broek aantrekt en zijn vriendin zegt: ‘Dit is veel te strak! Waar heb je dit nou gekocht?’ Dan is dat geen goede reclame.”
Telefoonnummer
“Soms wilden klanten fooi geven, maar dat namen we nooit aan. Ik heb ook vaker meegemaakt dat iemand zijn telefoonnummer achterliet voor mij of een collega. Best een originele manier om je toekomstige partner te vinden, dat wel.”
Nieuwsgierig
“De sleutel tot succes in de retail is nieuwsgierigheid blijven. Dan kun je ver komen. Voor je het weet, zijn er weer vijftien jaar voorbij, net als bij mij. In mijn rol als talent advisor help ik nu anderen om te groeien, net zoals ik dat heb gedaan.”