De retail heeft Jaydan Vleeshakker (30) omgetoverd van een ‘verlegen boerenjongen’ naar een ‘sociale bom’. Als visual merchandiser van WE Fashion kan hij helemaal losgaan. Want onder Jaydan’s hoede moet de winkel er niet alleen messcherp uitzien, maar ook een inspirerend podium bieden voor het winkelende publiek. “Retail is de start van wie je kunt worden!”
Klompen
“Dit werk heeft me dingen over mezelf geleerd die ik niet voor mogelijk had gehouden… Ik had alleen al nooit verwacht dat ik er zo goed zou uitzien in een pak. Ooit liep ik nog op klompen, maar bij WE Fashion werd ik de eerste dag al in een pak gehesen op de business-afdeling. Bovendien ben ik uitgegroeid van een ingetogen, onzekere boerenjongen naar een ‘sociale bom’ die de ruimte vult met persoonlijkheid, energie en enthousiasme.”
Herenpak
“Het mooie aan een herenpak is dat je het helemaal eigen kunt maken. Ik draag er gerust ‘kistjes’ onder. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Klassiek, of een lekker gek bloemenpak… Dat plezier wil ik aan anderen overdragen.”
Visueel sterk
“Ik werk bijna tien jaar bij WE Fashion, negen jaar als visual merchandiser. Het creatieve gedeelte, dus. En dat is fantastisch, anders had ik het ook niet al zolang volgehouden. Ik zorg ervoor dat de winkel niet alleen commercieel, maar ook visueel sterk is. Zodat de klanten preciés vinden wat ze zoeken, terwijl ze rondlopen in een aantrekkelijke omgeving die ze op ideeën brengt voor een nieuwe outfit.”
1500 klanten
“Soms komen er wel 1500 klanten per dag de winkel binnen. Die gaan altijd voor, zelfs als er een vrachtlading goederen weggewerkt moet worden. De rest komt later wel. Ik bewaar graag de rust en het overzicht in de chaos.”
Strak
“Ik houd van een strakke winkel. Tot op het extreme, perfectionistische aan toe. Ik zie het als mijn taak om doordeweeks alles kloppend te maken voor het weekend, zodat ik op vrijdagmiddag het stokje kan overdragen aan mijn collega’s, die een druk weekend gaan draaien. Het is dus echt teamwork. Je gaat met je eigen talenten aan de slag en andere collega’s excelleren weer op hun manier.”
Trouwdag
“Ik weet nog, die trotse moeder, die met haar zoon zijn eerste pak kwam uitzoeken. De jongen stond op het punt om te gaan trouwen en zij ging hem ‘weggeven’. Als ik daaraan denk, kan ik weer emotioneel worden. Op zo’n moment lijkt de boze wereld even stil te staan. Wat een eer, om deel uit te maken van zo’n moment!”
Circus
“Ik durf het ook te zeggen als een klant de paskamer uitloopt en eruitziet alsof hij bij het circus gaat. Maar dan wel met een lach en een oplossing, dus verpakt in enthousiasme, humor en een hands-on mentaliteit: ‘Oké, hoe gaan we hier iets moois van maken?’ Bijna iedereen kan die aanpak wel waarderen.”
‘Gaan!’
“Mijn advies voor iedereen die overweegt om in de retail te werken? ‘Zet je hoofd op nul en gáán!’ Je krijgt er zoveel voor terug. Ik ben het levende bewijs. Het werk in de winkel is zwaar onderschat. Retail is géén ondergeschikte baan, het is de opstart van wie je kunt worden!”