Als tiener werd Marijn Verschure aangenomen bij een herenmodezaak omdat hij zo’n handig netwerk had op de lokale hockeyclub. Zo trok hij een brede community aan. Die retail-ervaring bleek de perfecte springplank voor zijn carrière. Nu is Marijn general manager van CAST, een dynamisch handelsplatform voor mode, schoenen en sport. Voor hem is de fysieke winkel een cruciale schakel voor elke woonplaats én een plek waar medewerkers hun ambitie kunnen ontplooien.
Verbinding
“Een winkel is veel meer dan een plek om spullen te kopen. Het is een soort waterput van een stad of dorp. Een ontmoetingsplaats, een sociale ‘hub’ voor menselijk contact. Juist in deze tijd zijn fysieke winkels daarom zo belangrijk. Non-food retailers maken deel uit van een groter geheel, net zoals een vertrouwd food-concept zoals een bakker of slager, en zijn juist daarom zo waardevol voor de gemeenschap. In deze tijd hebben mensen meer dan ooit behoefte aan verbinding, en fysieke winkels spelen daarin een cruciale rol.”
Ervaring
“Ik heb nog steeds profijt van de vier jaar dat ik in een herenmodezaak heb gemerkt, ook in mijn huidige rol als general manager van CAST. In de winkel leer je kritisch en assertief te zijn. Die kennis neem je allemaal mee als je doorgroeit. De retail heeft veel kansen, afhankelijk van je interesses. Ik ben de leverancierskant opgegaan, maar je kunt ook kiezen voor inkoop, een agentschap, een merk, of doorgroeien op het hoofdkantoor, bijvoorbeeld in marketing. Ik heb nog steeds heel veel baat bij mijn retail-ervaring, ook in mijn dagelijkse beslissingen die ik maak bij handelsplatform CAST. Retail biedt ontzettend veel kansen. Je kunt verschillende kanten op.”
Business unit
“Als je in een modezaak werkt, ben je eigenlijk een soort eigenaar van je eigen ‘business unit’. Je hebt de vrijheid om die in te richten zoals jij dat wilt, soms samen met collega’s, soms helemaal zelfstandig. Daar heb ik altijd veel plezier aan beleefd.”
Community
“Als verkoper ben je de verbindende factor tussen klanten. Zelfs als ze elkaar niet kennen, kan er ineens een connectie ontstaan, bijvoorbeeld op een willekeurige dinsdagmiddag. Dit sociale element maakt retail zo uniek. En als je mensen goed helpt, komen ze specifiek voor jou terug. Klantenbinding heeft altijd impact.”
Uitdaging
“Retail zit nu in een soort ’twilight zone’ door veranderingen zoals online shoppen. Maar dat maakt het ook een hele spannende branche. Het leuke aan retail is dat je klanten niet alleen kunt verrassen met extra service, maar ook je expertise kunt delen over producten die ze nog niet kennen.”
Herinneringen
“Behalve dat ik er veel geleerd heb, heb ik ook zo veel grappige momenten in de winkel beleefd… Dat moment dat we elkaar als collega’s gingen bekogelen met kledinghangers of die ene keer dat we het kantoor van onze bedrijfsleider ‘omtoverden’ tot een heilig altaar…”
CAST
“Bij CAST werk ik aan het verbinden van merken en retailers in de mode-, schoenen- en sportindustrie. Het is een dynamisch handelsplatform waar honderden merken samenkomen om hun collecties te presenteren aan inkopers en ondernemers. Het doel is om een efficiënte en inspirerende omgeving te bieden waarin zowel leveranciers als winkels elkaar ontmoeten en versterken.”